IslamBosna.ba– Juče sam bila na plaži. Dok sam sjedila gledajući velike kalifornijske valove, shvatila sam nešto veoma čudno. Okean je tako zapanjujuće lijep. Ali baš kao što je lijep, on je također i smrtonosan. Isti očaravajući talasi, kojima se divimo sa obale, mogu nas ubiti ukoliko uđemo u njih. Voda, ista supstanca koja je potrebna za održavanje života, može okončati život, davljenjem. A ti isti okeani, koji održavaju brodove na površini, mogu ih razbiti na komade.

Ovozemaljski život, dunjaluk, je poput okeana. I naša srca su brodovi. Možemo koristiti okean za naše potrebe i kao sredstvo da bi došli do konačnog odredišta. Ali okean je samo- sredstvo. On je sredstvo za traženje morskih plodova. On je sredstvo putovanja. On je sredstvo za postizanje viših ciljeva. Ali on je nešto kroz šta moramo proći, ali nikad ostati unutar njega. Zamislite šta bi se dogodilo, ukoliko okean postane naš kraj- a ne samo sredstvo.

Na kraju bismo se utopili.

Dokle god voda okeana ostaje izvan broda, brod će i dalje plutati i biti pod kontrolom. Ali, šta  se događa kad voda prodre u brod? Šta se događa kada dunjaluk nije više samo voda izvan naših srca, kada dunjaluk nije više samo sredstvo? Šta se događa kada dunjaluk uđe u naše srce?

Onda brod tone.

To se dešava onda kad srce postane taocem i robom. A to je onda kada dunjaluk- koji je nekada bio pod našom kontrolom- počne da nas kontroliše. Kada voda iz okeana prodre i počne preuzimati brod, taj brod više nije pod kontrolom. Brod ostaje na milost i nemilost okeana.

Da bi ostali na površini,ovaj svijet moramo posmatrati na potpuno isti način, Allah, s.v.t., nam je rekao:

U stvaranju nebesa i Zemlje i u izmjeni noći i dana su, zaista, znamenja za razumom obdarene.

(Ali Imran, 190.)

Mi živimo na dunjaluku, i zapravo dunjaluk je stvoren za nas. Dunjalučka odricanja (zuhd) ne znače da ne smijemo imati interakciju sa ovim svijetom. Umjesto toga, Poslanik,s.a.v.s., nas je učio da moramo.

Enes b. Malik kaže: Suprugama Allahovog Poslanika, s.a.v.s., došla su trojica ljudi da pitaju o njegovom ibadetu, ali im se, kada im je odgovoreno, to učinilo nedovoljnim, te su rekli: ‘Gdje smo mi u odnosu na Poslanika, s.a.v.s.. Njemu su oprošteni svi prošli i budući grijesi!‘ Tako jedan od njih reče: ‘Ja ću stalno noći provoditi u namazu!‘ ‘A ja ću stalno postiti, i nikako neću prekidati!‘, reče drugi. ‘A ja ću se potpuno ustegnuti od žena, i nikako se neću ženiti!‘, reče treći. Nakon toga došao je Poslanik, s.a.v.s., i rekao: ‘Vi ste oni koji su rekli tako i tako? Tako mi Allaha, ja sam bogobojazniji i pobožniji od vas, ali i ja postim i jedem, klanjam noću i spavam, i ja se ženim. A ko napusti moj sunnet, ne pripada meni!(Buhari).

Poslanik, s.a.v.s., se nije osamio na dunjaluku kako bi se odvojio od njega. Njegov zuhd je bio mnogo dublji. Bio je to zuhd srca. Njegova jedina privrženost bila je prema Allahu, s.a.v.s, i bliskost s Njim, jer on je istinski shvatio Allahove riječi:

Život na ovome svijetu nije ništa drugo do zabava i igra, a samo onaj svijet je – život, kad bi samo oni znali!

(El Ankebut, 64.)

Zuhd ne znači da ne možemo posjedovati stvari na dunjaluku. Zapravo, većina ashaba je bila bogata. Umjesto toga, zuhd znači da gledamo na dunjaluk i da se prema  njemu odnosimo kao prema onom što on zapravo i jeste- sredstvo. Zuhd je kada dunjaluk ostaje u našoj ruci- ne u našem srcu. Kao što je to Ali, r.a.., lijepo objasnio Zuhd nije da ništa ne posjeduješ, već da ništa ne posjeduje tebe.

Kao kada voda okeana uđe u brod, trenutak u kojem dopustimo da dunjaluk uđe u naša srca, mi ćemo potonuti. Okean nikada ne bi trebao ući u brod, on je namijenjen samo kao sredstvo koje mora ostati izvan njega. Dunjaluk, također, nikad ne bi trebao da uđe u  naše srce. On je samo sredstvo koje ne smije ući i kontrolisati nas. To je razlog zbog čega je Allah, s.a.v.s., za dunjaluk u Kur’anu koristio riječ meta’a. Riječ meta’a se može prevesti kao ‘sredstvo za prolazne dunjalučke užitke‘. On je sredstvo. On je pomagalo. On je put- a ne odredište.

I to je taj smisao o kojem je Poslanik, s.a.v.s. govorio tako elokventno kada je rekao: Što se tiče mene i dunjaluka, ja sam na njemu kao jahač koji se zadrži u hladu ispod stabla, a zatim ode i ostavi ga. (Ahmed, Tirmizi)

Razmislite na trenutak o metafori jahača, putnika. Šta se događa kada putujete ili znate da je vaš boravak samo privremen? Kada prolazite kroz grad za jednu noć, koliko vas to mjesto može privući? Ukoliko znate da je privremeno bit ćete spremni ste da ostanete u Motelu 6. Ali da li biste u njemu živjeli? Vjerovatno ne. Pretpostavimo da vas šef pošalje u novi grad da radite na nekom projektu na ograničeno vrijeme. Pretpostavimo da vam tačno nije rekao koliko će trajati projekat, ali znate da ćete se jednog dana vratiti kući. Kako biste se ponašali u tom gradu? Da li biste ulagali novac u nekretnine i trošili ušteđevinu na skupi namještaj i automobile? Najvjerovatnije da ne. Da li biste prilikom šopinga kupovali pune korpe hrane i drugih kratkotrajnih stvari? Ne. Vjerovano biste se suzdržavali da ne kupite više od onog što vam je potrebno za par dana- jer bi vaš šef mogao pozvati svakog dana.

Na taj način razmišlja putnik.

Postoji prirodni zuhd koji dolazi sa spoznajom da nešto traje samo privremeno. To je ono o čemu u svojoj mudrosti govori Poslanik, s.a.v.s.,u ovom dubokoumnom hadisu. U stvari, ne postoji nešto čega se on više bojao za nas.

On, s.a.v.s., kaže: Tako mi Allaha, ne bojim se za vas siromaštva, nego se bojim da vam se otvori dunjaluk, kao što se otvorio onima koji su bili prije vas, da se počnete natjecati u njemu, kao što su se oni natjecali i upropasti vas, kao što je njih upropastio.

Poslanik, s.a.v.s., je prepoznao pravu prirodu ovog života. On je shvatio šta znači biti na dunjaluku, a ne biti njegovim dijelom. On je plovio istim okeanom kojim svi mi moramo ploviti. Ali njegov brod je dobro znao odakle je došao i kuda ide. Njegov brod je onaj koji je ostao suh. On je shvatio da isti okean koji blista na suncu može postati mezarje brodova za one koji u njega uđu.

Nemoj zaboraviti da podijeliš hair!

Napisala: Jasmin Mudžahid

Prijevod i obrada: IslamBosna.ba